دستگاهها وتجهیزات تزریق
وبلاگ مهندس زحمتکش
تخصصی(عمران )-عمومی
درباره وبلاگ


سلام من فریمان هستم به وبلاگم خوش آمدید در صورت هر گونه سوال یا در خواست به ایمیل من پیام بگذارید zahmatkesh2@yahoo.com در ضمن از آقای مهندس جعفرزاده در خصوص فرستادن اکثر موضوعات این وبلاگ تشکر میکنم و برای ایشان آرزوی موفقیت دارم
آخرین مطالب
نويسندگان
17 دی 1389برچسب:, :: 23:46 :: نويسنده : رضا زحمتکش

-1- همزن ها (Mixer) : مواد تشکیل دهندن دوغاب که عمدتاً سیمان،آب و مواد افزودنی دیگر هستند در بونکرهای اصلی ذخیره ، و به نسبت مورد نیاز از طریق مسیرهای خاص به درون ظرف قیف مانند وارد شده و به وسیله ی این دستگاه مخلوط شده و به صورت دوغاب در می آید.همزن ها دارای سرعت زیاد و دور کافی بوده و قادر به تهیه دوغاب کلوئیدی می باشند.همچنین این دستگاهها مجهز به یک دستگاه اندازه گیری دقیق آب بر حسب لیتر بوده تا امکان اندازه گیری حجم آب موجود در ملات میسر گردد (ترجیحاً 1500 تا2500 دور  در دقیقه ). انواع اصلی مخلوط کن ها که برای تهیه دوغاب تزریق مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از مخلوط کن های کلوئیدی (Colloidal Mixer ) و مخلوط کن های پره دار (Agitator ).در مخلوط کن های کلوئیدی سیمان و مصالح با آب شدیداً مخلوط می گردند. به همین علت این همزن ها دارای دور بالایی هستند.دوغاب در این همزن ها از هم جدا شده و با آب واکنش می دهد،بسته به غلظت دوغاب،پس از 1 تا 5 دقیقه آماده ورود به همزن ثانویه است.کیفیت دوغاب حاصله در این نوع همزن ها تابع نوع آنها است،لذا به این ترتیب انواع دستگاه مخلوط کن را با توجه به کیفیت دوغاب می توان به شرح زیر تقسیم بندی نمود :

1)دستگاه همزن با امکان تولید دوغاب با کیفیت عالی ، 2)دستگاه همزن با امکان تولید دوغاب با کیفیت متوسط و 3)دستگاه همزن با امکان تولید دوغاب با کیفیت پایین.

پس از تولید دوغاب،این ماده توسط شیلنگی که دو همزن اولیه وثانویه را به یکدیگر وصل می نماید به مخلوط کن های پره دار یا ثانویه ، جهت ذخیره سازی و جلوگیری از جدا شدن مواد تزریقی از یکدیگر منتقل می گردد.حرکت دورانی این مخلوط کن 100 دور در دقیقه است.

8-2- پمپ های تزریق : پمپ های تزریق بایستی قادر به نگهداری یکنواخت فشار تخلیه ، پمپاژ مخلوط ماسه ، سیمان و آب باشد.انتخاب نوع پمپ به فشار و نوع جریان لازم در پروژه بستگی دارد.پمپ های مختلفی که در عملیات تزریق می توانند مورد استفاده قرار گیرند عبارتند از :

 پمپ مارپیچی (Helical Rotor Pump) ، پمپ گریز از مرکز (Centrifugal Pump) ، پمپ پیستونی (Piston Pump) ، پمپ فشارشی (Ram Pump) ، پمپ دیافراگمی(Diaphragm Pump) و پمپ دستی(Hand Pump) .از بین کلیه انواع پمپ ، پمپ های پیستونی کاربرد فراوانی دارند که عملکرد آن مختصراً آمده است.

8-2-1- پمپ پیستونی : این پمپ ها به علت مکانیزم پیستونی خود دارای دبی و فشار نوسانی بوده و قابلیت تولید فشارهای بالا را دارا هستند.این پمپ امکان تزریق سوسپانسیون حاوی ماسه را که قطر دانه ها 2 تا 3 میلیمتر است را فراهم می نماید.ظرفیت این پمپ ها 70 لیتر در دقیقه در فشار حداکثر 60 بار است.با کاهش ظرفیت،فشار ممکن است تا 120 بار و توان آن تا 20 کیلو وات افزایش بابد.به دلیل نوسان فشار در خروجی نصب دستگاه تنظیم فشار برای تزریق یکنواخت مناسب است. [3]

8-3- دستگاههای حفر چال و گمانه جهت انجام عملیات تزریق : بخش عمده ی هزینه های مربوط به عملیات اجرایی پرده ی آب بند در پروژه های سد سازی ، مربوط به حفاری گمانه های تزریق می شود. عمق گمانه های تزریق می تواند بیش از 200 متر نیز باشد.جمع حفاری های انجام شده در یک پروژه ممکن است از چند صد هزار متر نیز تجاوز کند.انتخاب مناسب نوع سیستم حفاری و دستگاه حفاری تاثیر مستقیمی بر صحت و سلامت گمانه های حفاری شده خواهد داشت چرا که عدم سلامت گمانه های حفاری شده به مفهوم زیر سوال رفتن عملیات اجرای پرده ی آب بند خواهد بود.به دلیل تنوع سنگ ، عمق و قطر گمانه و... دارد. نوع رایج حفاری ، به وسیله ی حفار های مکانیکی می باشد که خود به سه نوع کلی تقسیم می شوند :

1)سیستم حفاری ضربه ای (Percussive Drilling)

2)سیستم حفاری دورانی (Rotary Drilling)

3) سیستم حفاری ضربه ای دورانی (Percussive – Rotary Drilling)

8 4- خطوط تزریق و متعلقات آن : به مسیرهای انتقال دوغاب از پمپ ها به گمانه و بالعکس خط جریان تزریق می گویند. اجزای اصلی این خط ، لوله های پر مقاومت حامل دوغاب ، فشارسنج ها ، شیرهای تخلیه و برگشت و دبی سنج ها هستند.به منظور جلوگیری از انسداد لوله ها در اثر رسوب نمودن سوسپانسیون ناپایدار، معمولاً از لوله های با قطر داخلی 10 تا 25 میلیمتر استفاده می شود. از مزایای این لوله ها این است که ، 1- باعث ممانعت از انسداد خط تزریق و جلوگیری از ژل شدگی (Gelation) دوغاب می گردد ، 2- در زمان عملیات تزریق و در هنگام تغییر نسبت ها در مخلوط ، حجم کمی از آن هدر می رود و 3- با استفاده از این لوله ها قدرت پمپ شوندگی و میزان نفوذ دوغاب افزایش می یابد.

مسدود کننده ها (Packers) از دیگر وسایل تزریق هستند که به منظور آب بند نمودن قطعه ی تزریق در گمانه مورد استفاده قرار می گیرد و متناسب با نیاز طرح از مواد پلاستیکی مقاوم ، حلقه های قابل انبساط توسط هوا و آب و از نوع لاستیک می باشند. این وسایل بایستی در حالت انبساط تحمل فشار آب و تزریق را تا 40 اتمسفر بدون نشت رت داشته باشند. ابزار سنج و فشارسنج ها (Pressure Gauges) ، شامل یک سری شیرها و ابزار فشارسنج می باشند که در محل اتصال شیلنگ ها در محل تزریق به درون گمانه کار گذاشته شده و به منظور مشخص شدن فشار تزریق دوغاب و ثبت فشار خودکار مورد استفاده قرار می گیرند. از مهمترین انواع پکر می توان مکانیکی ، پنوماتیکی و یکبار مصرف را نام برد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 27
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 36
بازدید ماه : 298
بازدید کل : 287417
تعداد مطالب : 78
تعداد نظرات : 34
تعداد آنلاین : 1


دريافت كد در بهاربيست

<-PollName->

<-PollItems->

خدمات وبلاگ نويسان-بهاربيست